Author : nadiah Time : 11/02/2011 04:27:00 PM Comments : 0 Labels :

02 November 2011

Penafian SAIFUL APEK mengambil GANJA!



Betul ke tidak kita tidak pasti..
Mohd Saifulazam Mohamed Yusoff atau nme komersial nya
SAIFUL APEK tidak mengaku mengambil dadah
jenis GANJA..

:
:
:

Selepas lebih setahun dia dan empat rakannya termasuk seorang wanita ditahan kerana disyaki mengambil dadah jenis ganja, pelakon komedi popular, Saiful Apek dihadapkan ke Mahkamah Majistret di sini, semalam, bagi menghadapi pertuduhan mengikut Akta Dadah Berbahaya (ADB) 1952.

Saiful Apek (kiri) didakwa di Mahkamah Majistret Petaling Jaya, semalam.


Saiful Apek atau nama sebenarnya Mohd Saifulazam Mohamed Yusoff, 42, tampil berbaju dan seluar hitam bagaimanapun mengaku tidak bersalah selepas pertuduhan dibacakan di hadapan Majistret Ahmad Solihin Abd Wahid.

Mengikut pertuduhan, bapa kepada tiga anak itu dikesan mengambil dadah iaitu ganja di Pejabat Bahagian Siasatan Jenayah Narkotik, Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Subang Jaya, Jalan LP 2A/1, Taman Putra Permai, Seri Kembangan dekat sini, pada jam 11 malam, 12 Jun tahun lalu.

Saiful dituduh mengikut Seksyen 15(1) (a) ADB 1952 dan boleh dihukum mengikut Seksyen 15 akta sama yang memperuntukkan hukuman denda maksimum RM5,000 atau penjara maksimum dua tahun, jika disabit kesalahan.

Tiga rakannya, iaitu pengurus Gitu-Gitu Production Sdn Bhd, Shah Zainatull Ehsan Al-Muazam Shah Yahya, 28 dan dua pekerja sambilan kru produksi itu, Shaiful Baharom, 24, serta Noremy Mohamad, 28, turut didakwa atas kesalahan sama, namun semuanya minta dibicarakan.

:
:
:

Pengharaman dadah ini seharusnya dilihat dalam ruang lingkup yang lebih luas. Dadah diharamkan bukan pada zat bahan (dadah) itu sendiri tetapi ia diharamkan kerana kemudharatan yang timbul akibat penyalahgunaannya, diambil dalam kuantiti yang terlalu banyak dan tanpa kawalan.

Dalam konteks dadah sebagai bahan perubatan atau dijadikan sebagai ubat untuk merawat penyakit, perlu difahami, Allah s.w.t. telah menegaskan bahawa setiap penyakit itu ada ubatnya, kecuali mati. 

Kita sebagai manusia harus berikhtiar untuk merawat penyakit melalui kaedah atau cara yang dibenarkan oleh hukum syara’, termasuklah dalam kaedah penggunaan ubat- ubatan.Kandungan ubat-ubatan itu pula hendaklah daripada bahan yang bukan najis, tidak memudharatkan sekiranya diambil kuantiti yang sedikit, dikawal atau diselia oleh doktor pakar (sebaiknya beragama Islam) serta tidak mendatangkan risiko atau kompilasi penyakit yang lain. 

Penggunaan dadah dalam perubatan atau ubat untuk merawat penyakit adalah tertakluk kepada perkara yang telah saya nyatakan tadi secara umum Sila rujuk : Mufti Selangor Juga boleh rujuk :Penggunaan Dadah Jenis Methadone-JAKIM WaLlahua'lam


sekian....

No comments:

Post a Comment